wtorek, 10 maja 2011

Miasto

# 3




Teksty:
Jacek Schodowski: Wo es war, soll Ich werden. Przyczynek do psychoanalizy miasta / Anka Mituś:  Miasto Luxusu / Paweł Jarodzki: Wszystko co wiem o demokracji i mogę głośno powiedzieć bez nadmiernej gestykulacji / Maria Zuba: BWA BANK POLSKI /Katarzyna Roj i Hakobo: Turbogotyk / Dusica Drazic: PLAY CITY / Alicja Klimczak - Dobrzaniecka: Sztuka publiczna to banał / Piotr Stasiowski: Szczęście burżuazyjnych kur. Otwarcie 6. Biennale w Berlinie/ Joanna Stembalska: Fefe Talavera. Girls Playing Boys' Games / Konrad Lewacki: Odyseja miejska 2010 / Patrycja Sikora: Miasto do kwadratu. Klucz na szyi, ludzie zasad i krew z nosa 

Rozmowy BIURA:
Cedar Lewisohn, kurator Tate Modern: Street art to też sztuka i ma swoją rynkową stronę. 
Dominik Matwiejczyk, reżyser "Krwi z nosa": Dla mnie miasto to bloki.
Karolina Freino, artystka: Zawsze na marginesie jakiegoś "my" istnieją mniej lub bardziej wykluczone grupy.

Art: Łukasz Rusznica, Paweł Jarodzki, Kama Sokolnicka, Maria Zuba, Iurii Kanevskyi, JUST, {ths}, Hakobo
projekt: Maciek Lizak 

ISSN: 2081-2434

W numerze trzecim zajmujemy się miastem. A ponieważ miasto nie przestaje być przedmiotem badań, analiz i wystaw od zarania nowoczesnego świata, przychodzimy na gotowe i wybieramy z tego potężnego zasobu tylko to, co dzisiaj interesuje wszystkich i to co, pozornie, nie interesuje nikogo. (...)
Miasto interesuje nas w tym numerze w swoich dwóch wymiarach: politycznym i społecznym oraz ikonicznym. W tym pierwszym wymiarze wyzwaniem jest oczywiście przedefiniowanie jego znaczenia wobec, niewyobrażalnego w czasach najintensywniejszej urbanizacji, komunikacyjnego i informacyjnego skoku, który zmienił na zawsze i na dobre oblicze światowej gospodarki i polityki. (...) Do kogo należy miasto? Czy bloki to samo zło? Jaką rolę w procesie gentryfikacji pełni sztuka? Czy przestrzeń publiczna istnieje, czy jest nam rzeczywiście potrzebna? Czy może jest równie anachroniczna jak średniowieczne place targowe wokół ratusza, czego zdają się dowodzić jej cepeliowe pastisze powstające wzdłuż głównych traktów, polityczno - historyczne pomniki i ekspansja bankowych witryn zastępujących w centrach miast lokale usługowe, bary i małe, niezrzeszone sklepy. (...)




w poprzednich numerach



# 1 
(Pierwszy numer Biura ukazał się w lecie, 2009 roku)


Piękni w kryzysie


Pierwsze wydanie biura zdominowały peryferyjne obserwacje symptomów witanego z ciekawością kryzysu. Kiedy w styczniu Laura Pawela otwierała wystawę, "It hurts me too", światowy kryzys był jeszcze luksusem, na który stać było tylko najlepszych. Już wówczas jednak, samo brzmienie słowa elektryzowało, a dla złośliwców było przedwczesnym retorycznym pretekstem do zdiagnozowania "długiego kryzysu Paweli". W wywiadzie, który dla biura z artystką przeprowadziła Patrycja Sikora, Pawela uspokaja: "jestem w świetnej formie" i przerzuca piłeczkę na drugą stronę. W tym samym czasie Maria Zuba, Michalina Kostecka i Mara Kiniorska prezentują: "Pożoga Dance" - to więcej niż wystawa, to negliż tej zdesperowanej chwili. Dlatego rozkładówka biura oddaje się właśnie im.
Tuż po niej, nieoczekiwane oblicze kryzysu ujawnia w swoim felietonie Paweł Jarodzki - street art i art world. Czego od ulicy chce sztuka? Czy nam się to podoba czy nie, jak zwykle najciekawsza jest odpowiedź na pytanie: gdzie jest życie? 

Przed okładką ponad to: przedstawiamy nowe, kryzysowo-dekadenckie obsesje dizajnu, słownik filozoficzno-mechanistyczny Jacka Schodowskiego, nowe obiawienia sztuki (tapeta to miejsce, w którym zwracamy uwagę na fenomenalne nowości), (dla aktywnych) instruktaż Pawła Kowzana, czyli licencja na manifestację (nie róbcie tego w domu) i kilka innych rzeczy.  



W środku m. in.:
wywiady: z Laurą Pawelą i Wojciechem Doroszukiem, 
teksty: Sztuka i kryzys, czyli museum index - spekuluje Anka Mituś, Piotr Stasiowski o generacji trzydziestolatków, Idioci Pawła Jarodzkiego, czyli o relacjach art worldu i street artu, dizajn po antydizajnie w tekście Katarzyny Roj, 
rozkładówka nie dla każdego: Zuba Kiniorska i Kostecka czyli nowa radykalna odsłona Pożogi, 
garden clubbing 
autonomiczne strony Pawła Kowzana: creative commons - jak zorganizować manifestację.
zdjęcia: Łukasz Rusznica, Łukasz Wierzbowski, Piotr Szpilski, 
rysunki: Kama Sokolnicka, Paweł Jarodzki 
projekt graficzny: threeofus
nakład wyczerpany, pdf: http://issuu.com/bwa-biuro/docs/biuro




# 2 


Marzyciele
w numerze między innymi:
Prodeus: Gustav von Aschenbach i Tadzio, Humbert Humbert i Lolita / Mikurda: Czemu nas tamnie ma? Przyczynek do kartografii fantazmatycznej / KwieKulik. Forma jest Faktem społecznym. Na pytania BIURA odpowiadają Kulik, Kwiek, Ronduda i Schöllhammer / wywiad: z Przemysławem Kwiekiem rozmawia Łukasz Ronduda / Mituś: widmo retroawangardy / dizajn po antydizajnie: Bartosz Mucha i Monika Zawadzki / Top of the City: Sławek ZBK Czajkowski - rozmowa nadachu / sztuka kontra instytucje / Jarodzki: rysunkowy felieton z Kongresu Kultury Polskiej

art: Marta Orzeł, Aleksandra Waliszewska, Olga Lewicka
projekt: Maciek Lizak

ISSN: 2081-2434

Zgromadzone w drugim numerze teksty powstały z myślą o uchwyceniu statusu i potencjału rozmaitych fantazmatów, nie tylko tych ewidentnych: utopijnych i fikcyjnych, ale też tych bardziej „przezroczystych”, działających na co dzień w naszym życiu. Miejsce akcji: wizualność, sztuka, dizajn, oraz infrastruktura kulturalna. Sięgamy, na marginesie naszych ostatnich wystaw, po archeologię i współczesność odnowionego przez neoawangardę marzenia o realnym zbliżeniu wartości sztuki oraz życia społecznego i politycznego. Spróbujemy też pokazać inne godne uwagi marzenia.