środa, 29 sierpnia 2012

Nagle wszyscy mnie pytają, jak było w latach 80-tych? - To przerażające! Już jestem taki stary?!



Najnowszy, specjalny numer Biura poświęcony jest latom 80. Większość autorów, z racji wieku, nie może ich tak naprawdę pamiętać. Rekonstruujemy obraz okresu z pozycji badawczych, fanowskich, fikcyjnych. Wśród materiałów ważne miejsce zajmują próby rejestracji oralnej pamięci o wydarzeniach dekady (wywiady z Jadwigą Sawicką, Pawłem Duninem-Wąsowiczem i Andrzejem Kwietniewskim). Paweł Jarodzki, w latach 80. współtwórca wrocławskiego art-zinu Luxus przyrządził komiksowy felieton: 











poniedziałek, 27 sierpnia 2012

GARDEN CLUBBING

Garden Clubbing
rozmowa z Antkiem Wajdą

publikowana w 1 numerze Biura w 2009 r., dziś, po tym jak Trybunał Konstytucyjny zakwestionował obowiązującą do niedawna ustawę o ogródkach działkowych zyskuje nowe sensy:







Pewnych rzeczy nie da się powstrzymać. Oto chwila wzruszenia. Polska leży coraz bardziej na zachodzie Europy. Nawet globalny kryzys pogłębia integrację naszego kraju z Zachodem. Miasta się cywilizują. Znikają z nich targowiska, symbole minionej epoki obracają się w proch, nawet ogródki działkowe, które mogłyby znaleźć jakieś alibi w lepszym świecie, mimo oporu PZD ustępują publicznym terenom zielonym, autostradom i inwestycjom. Altanki z resztek pcv i blachy falistej, grzejące się w słońcu wylinki zrudziałej papy i cały ten niekontrolowany dizajn odchodzą w przeszłość. Co odchodzi wraz z nimi? Sprawdził na własną odpowiedzialność - żebyście Wy nie musieli - Antek Wajda.


Anka Mituś: co to jest garden clubbing? czyli co w ciebie wstąpiło i o co w tym chodzi?

Antek Wajda: „Garden clubbing”to jeden z filarów pseudoturyzmu, który kwestionuje tradycyjną wartość doświadczenia.

Genezą zjawiska jest moja niechęć uczestnictwa we wszelkich rozrywkach kultury i turystyki.

Garden clubbing polega na swobodnej wędrówce przez płoty ogródków działkowych w przypadkowym kierunku. Spacer uwzględnia częste postoje na tzw. Stacjach, -miejscach gdzie można sobie usiąść i skłonić się do refleksji nad współczesną kondycją kultury działkowej.

Garden clubbing uprawia  się w nocy.


M: czemu napadasz na działki, te małe raje wypędzonej z rolnictwa miejskiej ludności?

W: George Mallory, słynny angielski alpinista, zapytany, dlaczego chodzi w góry, odrzekł: „Bo są”. A przecież działki są bezpieczniejsze! W dodatku jesienią obfitują w smaczne owoce i warzywa!


M: wiedziałam że tak odpowiesz, a ja bym chciała, żebyś mi powiedział coś nieoczywistego....kiedyś rozmawialiśmy o grze. postawiłam tezę, że to co robisz jest infantylne a ty powiedziałeś, że z tym jest jak z grą komputerową, że chodzi o penetrowanie "innego poziomu" możesz to rozwinąć?

W: Miron Białoszewski napisał co to jest świadomość. Ś-wiadomość. Wiadomość o „ś” czyli o sobie. Teraz wyobraź sobie:

Niedawno. Jest druga w nocy, leżę sobie i myślę o pustym budynku za oknem. Wstaję, ubieram się, szukam gdzie najciszej, nikogo nie ma, wchodzę po drzewie, przez okno i do środka. Jestem w środku i zmysły się wyostrzają, wszystko jest jak gdyby wyraźniej i pojawia się ś-wiadomość: Świat to makieta, zabawka pusta w środku.

Wracam, budzę się rano i przez okno widzę, że uległem złudzeniu, bo świat się poruszył do pracy. Moja ś-wiadomość jest inna. Sens nocy jawi się w dzień, jako efekt uboczny zabawy. Właśnie takiej jak gardenclubbing.

Doświadczenie iluzji wpływa na pełniejszy obraz świata. Tego świata w głowie, który jest sumą wiadomości. Jeśli boisz się ryzyka, z tej czy z tamtej strony płotu, druga strona zawsze wygląda złowieszczo.



M: no jasne ;-). (wprawdzie brzmi jak ś-ciema dla lasek, ale trudno, noc ma swoje prawa) teraz mów, czego "ś" dowiaduje się o sobie działkach.

W: To było ś-mieszne, więc będę cię ściemniał dalej. Ostatnio byłem z jednym muzykiem na działkach, skąd przedostaliśmy się na stadion. Zapamiętałem trzy kwestie, które pojawiły się w dyskusji:
„Nie ma żadnych poziomów.”
„Nie myśl, tylko graj.”
„Nienawidzę piłki nożnej.”( stadionclubbing )


M: czyli garden clubbing ma gramatykę deliryczną. Czy ma również przyszłość?

W: Niestety miejski garden clubber to dzisiaj gatunek zagrożony. Postępująca urbanizacja pochłania ogródki działkowe a także wiele tzw nieużytków, burzone są stare opuszczone kamienice. W bramach instalowane są domofony, a ulice są monitorowane. I spróbuj się zgubić! Pewną alternatywą jest nocne wejście do zoo zwane tiger-clubbingiem. Chustką na otarcie łez jest tutaj idea budowy stadionów na euro 2012, która w połączeniu ze światowym kryzysem powinna zaowocować pojawieniem się nowych, niestrzeżonych przestrzeni stadion-clubbingowych



Antek Wajda - artysta bezkompromisowy, malarz, rysownik, komiksiarz, autor, przed kryzysem rysownik wrocławskiego oddziału Gazety Wyborczej; od lat robi to samo, w różnych mediach, jego wizytówką do niedawna były futerkowe potwory i kolaże (przeciwieństwo pluszowych futrzaków), których pierwowzorami były autentyczne zdarzenia i osoby. Wydał chuligańsko-deliryczną książkę obrazkową pt. “Banbury. Czyli zdarzenia na brygu”.

niedziela, 26 sierpnia 2012

Biuro # 4


Jest nowy 4 numer! 
Lata osiemdziesiąte









Numer specjalny w całości poświęcony jest aktualizacji spojrzenia na lata 80. w sztuce polskiej.
Aktualizacji, bowiem sztuka tego gorącego w życiu społecznym i politycznym okresu doczekała się już wielu omówień, a ostatnio tez licznych, dyskutowanych szeroko nowych prezentacji i badań. Do pracy nad tym numerem redakcja Biura zaprosiła, poza stałymi współpracownikami również kulturoznawców, socjologów i krytyków sztuki. Rekonstruując obraz lat 80. z perspektywy generacji nieuczestniczącej (o omawianych zjawiskach opowiadają osoby, które dopiero wówczas się urodziły albo były jeszcze bardzo młode) zaproszeni autorzy sięgają po tropy obecne w aktualnej recepcji dekady i określają motywacje dla własnych pozycji badawczych. Materiały sondują szerokie spektrum zjawisk od sztuki i losów postmodernizmu po kulturę popularną, nową falę, wideoklipy i salony gier.

Uwaga

Dzięki wsparciu MKiDN tegoroczne numery Biura trafią do Waszych rąk bezpłatnie. Wystarczy odebrać je w jednej z galerii BWA Wrocław: Awangardzie, Dizajnie lub Galerii Szkła i Ceramiki, lub zamówić drogą elektroniczną na ksiegarnia@bwa.wroc.pl i opłacić zwykłą przesyłkę pocztową.


Pewna pula egzemplarzy trafi też do zaprzyjaźnionych klubo-księgarni w innych miastach i do Instytutów Polskich w Europie.


w numerze m.in. 


felieton komiksowy Pawła Jarodzkiego



nowe badania 
Dominik Kuryłek, Zbigniew Libera. Krytyczny potencjał masturbacji w kontekście anarchio-indywidualistycznej filozofii Maxa Stirnera 
Grupa robocza, czyli w tej odsłonie Ola Jach, Piotrek Stasiowski i Anka Mituś, rozmawia o pisaniu historii formacji artystycznych lat 80.



o sztuce kobiet: Ewa Toniak, Artystki lat 80. Teoria znikania



rozmowy Biura z: 
Jadwigą Sawicką - Coś rozmytego, bez konkretnych konturów 
Andrzejem Kwietniewskim - W sztuce stan wojenny powinien trwać wiecznie 
Pawłem Duninem-Wąsowiczem o archeologii art-zinów - Donos z czasów bez faktury
Markiem Puchałą - Perkusista
oraz sensacyjny wywiad z grupą Black Square



teoria: Jacek Schodowski o Postmodernizmie 



szafa polska: o recyklingu w modzie Michał Niechaj, Powrót do przyszłości



pop
gry: Wojtek Mituś, Arcades. Salony gier lat 80.
muzyka: Alternatywne abecadło, czyli muzyczny off lat 80. w pigułce wg Wojtka Kozielskiego
teledyski: Beata Bartecka, "Chciwość jest dobra. Seks jest łatwy. Młodość jest wieczna" 



sztuka Biura
Janek Simon, Vademecum
Autonomiczne strony Pawła Kowzana, Madonna, Cher, Polański i in. święci / jak nie my ich to oni nas